Radiopratare

Sätt att marknadsföra ditt radioprogram eller podcast

Det har aldrig varit enklare att starta en egen podcast. Grundutrustningen som behövs är inte särskilt dyr och är överlag enkel att hantera. Det har så klart inneburit att det finns ett enormt utbud av podcasts inom alla områden, både av nischade och mer inriktade mot den breda massan. Genom att stå ut på rätt sätt och att ta vara på varje tillfälle att synas, kan du maximera chansen att fånga nya lyssnare i princip i alla situationer.

Bli sedd i sociala medier och på events

För att bygga ett varumärke kring din podcast eller ditt radioprogram, är merchandise som hoodies med tryck ett säkert kort. Det är framför allt viktigt om du ska filma din show. Skulle något klipp från din show bli viralt på Tiktok eller Youtube shorts, kan du vara trygg i att din logotyp eller ditt namn alltid syns i bild. Medtryck har också säkerhetsvästar, koppar, pennor, godis, paraplyer och mycket mer som du kan använda för att ytterligare få en närvaro på events och i videos på sociala medier.

Ha en tydlig vision och målgrupp

Det är inget direkt fel med att till en början bara sätta i gång och prata. Det är ett sätt att hitta vad som fungerar och hur programmet ska vara upplagt. Väldigt snart bör du dock göra en plan över vad din show faktiskt ska vara och vem du riktar dig till. Annars är det lätt att det blir spretigt och inte tydligt står ut från alla andra hundratusentals podcasts och radioprogram som finns där ute.